Fitnesskulturen og dens forskellige facetter

Fitnesskulturen har i mange år været yderst populær i Danmark. Det ses bl.a. på de mange fitnesscentre, som skyder op rundt omkring i det danske land.

Store kæder såsom Fitness World har haft utrolig travlt med at udvide og mange nye centre er også kommet til. Det bevidner i høj grad at Fitness er blevet populært som aldrig før.

Nogle dyrker nærmest fitness som en religion, og er meget konsekvente i deres metoder, mens andre følger den gyldne middelvej.

Overordnet set er der ofte 3 ting, der gør sig gældende for dem der dyrker fitness som en religion.

  1. Hård træning
  2. Kosttilskud
  3. De mange måltider

Hård træning

Den hårde træning er uden tvivl et gennemgående træk. De meget seriøse træner ofte 5-7 gange om ugen, og gerne flere timer af gangen.

De mere hobby orienterede/motionisterne holder sig gerne til en 3 gange om ugen.

Den seriøse fitness entusiast opdeler gerne sin træning, så der fokuseres på bestemte muskelgrupper.

Et populært uge program kunne eksempelvis se således ud:

Dag 1: Bryst, skulder og triceps

Dag 2: Ryg og biceps

Dag 3: Ben

Dag 4: Aktiv hvile

Dag 5: Bryst, skulder og triceps

Dag 6: Ryg og biceps

Dag 7: Ben

Kosttilskud

Et andet element, som de religiøse fitness udøvere tilbeder, er kosttilskuddene. I kampen for at komme i god form og få store muskler tages forskellige midler i brug. Nogle vælger de lovlige kosttilskud, mens andre vælger de anabolske steroider.

Det mest populære kosttilskud er uden tvivl proteinpulver. Proteinpulver Univers beskriver i deres store guide de fordele, der kan være forbundet med dette kosttilskud. Overordnet set er det muskelopbygning og restitution, der er bevæggrundene til at købe proteinpulver.

Andre kosttilskud som ofte også anvendes er Pre workout og multivitamin og mineraler.

De mange måltider

For at det kan siges, at du dyrker fitness som religion, skal der uden tvivl være styr på kosten.

Måden som kosten bliver struktureret på er via kostplaner, der ofte dikterer, at der skal spises 5-7 gange dagligt. Det kan i sagens natur være hårdt at klemme alle disse måltider ind i en travl hverdag, men er fitness din religion, så er det vejen frem.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *